Bertil Almlöf målningar.
Utställningen öppnades av författaren Torgny Lindgren.
Bertil Almlöf, född 1930, framstår alltmer som en av Sveriges mest betydande målare.
På Ljungbergmuseet visar han en svit nya målningar kallade “Staden på håll”. Om dessa skriver
Gunnar Lindqvist i utställningskatalogen:
“Bertil Almlöf använder färgen som instrument för att gestalta denna värld i ständig förändring
och därigenom för han in ett abstraherande moment, en koloristisk avsikt. I en serie målningar kallade Staden på håll blir denna koloristiska abstraktion mycket påtaglig. Över slätten med sina gula sädesfält breder sig det röda solljuset ut sig som böljande, ångande färgmoln. Genom den röda färgens transparens framträder en mörk, nästan svart massa. Det är stadens hus som absorberat ljuset, stulet det och står varmt röda i den kvävande röda rymden. Lagren av färg skapar denna rymd, som förvandlar landskapet till en hägring, en koloristisk dröm, till en scen, där intensiteten i det röda svindlar och där man förnimmer ett diffust hot. Kan rött vara så
rött? Uppdrivet, stegrat, dramatiskt rött. Målningen lever sitt färgdrypande liv utan behov av stöd i ett igenkännande, färgen tränger in i betraktarens alla organ. Det är aftonen, kärleken och blodet som skänker betraktaren impulser”.
“Med denna utställning visar Bertil Almlöf att måleriet som känselspröt fortfarande är minst
lika viktigt idag som för impressionisterna under 1800-talets senare hälft för att utforska nya delar av vår obeständiga tillvaro”