Lördagen den 12 april öppnade biskop Jan-Olof Johansson utställningen med nya målningar av Bertil Almlöf.
Törnekrans lagd i Östersjön, en utställningstitel som ger många ingångar och tolkningsmöjligheter, men framförallt handlar dessa starka och också vackra bilder om tillståndet i Östersjön. Bertil har i hela sitt långa konstnärsskap skildrat och kommenterat det som sker i vår samtid både i teckningar i dagspressen, och i sin grafik och i sitt måleri. Hans miljöengagemang är ett återkommande tema. Och 1993 fick han Nationalmuseums pris ur Ann Margret Dahlqvist-Ljungbergs fond för miljöarbetande konstnärer.
Östersjöns tillstånd berör och påverkar oss alla och vår tanke var att knyta samman denna utställning och den förra med Lennart Sjögrens poetiska målningar av Kalmar Sund med AMDL:s teckningssvit Döden i oljan. 50 teckningar med oljedöda fåglar, en svit som finns på Moderna Museet. Men av olika anledningar gick inte detta. Förhoppningsvis kan det ske nästa år under AMDL:s 100 års jubileum.
En idrottsman har ett bäst före datum, men sällan en konstnär, som ofta är som ett bra vin, som bara blir bättre med åren. Bertil Almlöf är en sådan konstnär, som inte stagnerat utan ständigt förnyar sig och inte är rädd för att testa måleriets , om de finns, gränser. Bertil Almlöf är absolut en av våra mest betydande målare och kanske den allra främste i sin generation.