Ljungbergmuseets pris till Sven och Ann Margrets Ljungbergs minne

Måndagen den 8 december tillkännages vem som får Ljungbergmuseets Pris till Sven och Ann Margret Ljungbergs minne. Priset delas ut den 15 december på Sven Ljungbergs födelsedag och det är första gången det delas ut. Prissumman är i år 40 000:- och anslås av Ljungby kommun, Regionförbundet södra Småland, Ljungbergmuseets vänförening och Sven och Ann Margret Ljungbergs stiftelse. Initiativet till priset kom från Ljungby kommun på Svens 100-årsdag.
Priset ska gå till någon som verkat inom konst- och kulturområdet i Sven och Ann Margrets anda. Pristagaren har utsetts av en jury bestående av John Peter Nilsson, chef för Moderna Museet i Malmö, Erica Månsson, kulturchef i Växjö kommun, Remus Wilson, ordf. i Smålands konstnärsförbund och Pontus Ljungberg, chef för Ljungbergmuseet.