LJUNGBY Sveriges mest avmålade stad

Ljungby Sveriges mest avmålade stad är ett projekt av Ljungby kommun och Ljungbergmuseet. Projektet består av 6 dubbelsidiga skyltar med motiv av Sven Ljungberg längs en promenadrunda i staden. Skyltarna är placerade ungefär där Sven Ljungberg har målat bilden. Idén väcktes i ett medborgarförslag av Sölve Rydell.
Skyltarna invigdes 3 december. Skyltar, tryck och montage RH Dekor. Grafisk form Karin Almlöf.

SVEN LJUNGBERG, (1913-2010) var målare, grafiker, professor och författare och bosatt i Ljungby under hela sitt liv. Han har i sin konst följt stadens framväxt under 75 år. Ljungby blev stad 1936 och det är unikt att en konstnär under så lång tid, kunnat skildra en stads utveckling. Besök gärna Ljungbergmuseet för att se fler verk av honom och även av hans hustru Ann Margret Dahlquist-Ljungberg.

Följande 12 målningar finns på 6 skyltar.

Kalle med krattan, olja 1989.

Svens bror Kalle står vid föräldrarhemmet på Kungsgatan.

Blåst och regn, olja 1989

Övergångsstället vid Kungsgatan. Mannen är på väg mot Industribron.

Salutorget, olja 1988

Torghandel på Salutorget. Målningen finns med i Torgny Lindgrens ABC bok. Sven satt i ett fönster på Grand när han målade torget.

Julgransförsäljning, olja 1975
Kronan på verket, olja 1964

Sven följde förändringen av Ljungby i sina målningar. Här målade han av arbetande män framför det nybyggda stadshotellet Terraza.

Kvarteret Tellus, olja 1979

Gatuliv i Ljungby, korsningen vid Smedjegatan, Föreningsgatan och Kungsgatan.

Fogdeskolan, olja 1979

Fogdeskolan var Svens första skola.

Skolbarn spelar boll i snö, olja 1983

Fogdeskolans skolgård en vinterdag.

Möbelverkstan, olja 1979

Målningen är även kallad Lieman på cykel. Byggnaden inrymde ett diskotek i slutet på 1960-talet. Huset har sedan dess rivits och finns inte mer.

Efter vinter kommer vår, olja 1970–tal

Gatuliv en tidig vårdag. På bilden syns Godsmagasinet och Tellus.

Mot Ulvabäck, olja 1988

Vid ån en vinterdag.

Andra lövsprickningen, olja 1986

Skatbon i träden. En vårdag vid ån Lagan.